tirsdag den 24. juli 2007

Dukker

Jeg har igennem en del år lavet porcelænsdukker helt fra bunden - næsten. Jeg har dog ikke forstøbt dem og brændt dem første gang. En proces starter med at man pudser og retter/skærer øjne, negle, eller retter forskellige træk til i den forstøbte dukke, som er lagt i vand.








Når man er færdig med det - det tager tid - bliver den brændt og ligner nu en rigtig porcelæns dukker. Der skal så males og lægges skygger mv. De afbillede dukker har malet øjne, på nær den sorte dukke. For til sidst at sy en krop som stoppes og samle dukken. Det lyder måske enkelt. Men det er det ikke, det tager tid.

De sidste års dukkemageri har foregået med undervisning af Alice Sejersen. Hun er er en fantastisk dukkemager og der har jeg lært meget og udviklet mig.
I øjeblikket holder jeg en pause fra dukkemageriet og har kastet mig over scrapbooking og stempler.

5 kommentarer:

Gitte sagde ...

Hold fast...hvor er de skønne. De er jo helt livagtige.
Ja, det tager lang tid at lægge flotte skygger på et ansigt - har prøvet at male portræt af mine børn.

Majer sagde ...

Wow... det er da helt vildt. De ligner jo små mennesker!! Det er utrolig flot lavet!!

Else-DK sagde ...

FANTASTISK
Uhauha - det er da nærmest uhyggeligt så de ligner rigtige menneskebørn. Og hende med læben ind i munden, er vildt genial. Du er simpelthen kanon god til det.

Unknown sagde ...

Hej Monica

Dine dukker er super flotte.
Jeg har netop fået øjnene op for dukkemageri og har nu ledt med lys og lygte efter dukkematerialer og det er ikke helt nemt.
Hvor køber du fx dukkehoveder fra (du nævner at man selv kan efterforme dem) eller har du et forslag? Hvad med porcelænshoveder og dele?
Jeg faldt over siderne: http://www.livingdeaddolls.com og http://darkcreation.com, så jeg er altså slet ikke interesseret i 'new born' dukker. Men jeg kunne godt tænke mig at prøve at lave en dukke selv.

Tak for dine skønne billeder.

Monica Kasandra sagde ...

Hej Kim
Da jeg ikke kan maile eller se din profil, giver jeg svar her.
Jeg har gået på dukkekursus privat. Dukkerne kan ikke omformes til andet udseende, de har en fast form som rettes til, da der i støbninge går nogle detaljer tabt. Der skæres ud til øjne, negle tænder osv.
Jeg køber forstøbt dukker (hoved arme og ben som kan vælges i forskellige typer) Som så bagefter skal brændes til porcelain.
Hvis jeg skal gå mere i detaljer, må du lige lægge en besked med en mail-adresse
mvh
Monica